PDCA: ISO 9001 eisen en structuur uitgelegd

Ontdek hier wat nodig is om ISO 9001 in je kwaliteitsmanagementsysteem te implementeren.

Offerte aanvragen Spoedtraject

De Plan-Do-Check-Act circle, ook wel beter bekend als de PDCA cyclus, is een methode om continue verbetering in een organisatie te sturen. Ga je met ISO 9001 aan de slag, dan zul je ongetwijfeld met de PDCA te maken krijgen. Het cyclische karakter van het model zorgt ervoor dat kwaliteitsverbetering voortdurend onder de aandacht is. Hierdoor zijn de producten en/of diensten die je aanbiedt van hogere kwaliteit, wat weer resulteert in een hogere klanttevredenheid.  

Het leveren van kwaliteit is van essentieel belang voor het hebben én behouden van tevreden klanten, maar hoe kun je in de praktijk controle houden op de kwaliteit? Daar komt de PDCA om de hoek kijken.

Wat is de PDCA cyclus?

De PDCA cirkel bestaat uit het Plan-Do-Check-Act concept. Deze cirkel of cyclus is opgebouwd uit vier stappen voor verbetering van kwaliteit. Door het continu herhalen van deze stappen werk je aan structurele verbetering. Ook is er het principe van borgen. Is het proces afgerond, dan is het belangrijk om dat als punt te nemen voor verdere verbetering.

Het meten en borgen van de kwaliteit van de dienstverlening gebeurt onder andere middels van klanttevredenheidsonderzoeken en leveranciersbeoordelingen. Op basis van deze resultaten kunnen acties worden opgezet voor verbetering of aan de hand daarvan een nieuwe prestatie indicator ingesteld.

PDCA en ISO 9001

De PDCA cyclus is hét hulpmiddel bij kwaliteitsmanagement. De cyclus vind je dan ook heel duidelijk terug in de ISO 9001 normvereisten. Het zit verweven in de structuur van de norm. Volg je de PDCA, dan draag je automatisch bij aan continue verbetering. Stap voor stap verbeter je je werk, je prestaties en de organisatie zelf. Het uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat iedereen binnen de organisatie voortdurend bezig is met verbeteren. Door de kwaliteit te verbeteren verminder je de uitgaven, terwijl productiviteit vermeerderd.

Veelgemaakte fouten

Een fout die veel voorkomt bij het toepassen van de PDCA cyclus is dat de ‘plan’ en ‘do’ stap netjes worden uitgevoerd, maar de rest erbij inschiet. Vol overgave worden er plannen gemaakt en actiepunten opgesteld, om vervolgens stil te vallen. Resultaten worden niet geëvalueerd, waardoor er ook niets valt bij te sturen. Hierdoor worden de stappen ‘check’ en ‘act’ overgeslagen, terwijl het juist van groot belang is om de resultaten te evalueren, bij te sturen en daarna de cyclus opnieuw te laten beginnen.

Blijf dan ook goed opletten en zorg ervoor dat alle stappen van de PDCA cirkel gevolgd en afgerond worden voor je weer met de eerste stap begint. Alleen zo draag je bij aan continue verbetering.

Veelgemaakte fouten

In ons online managementsysteem worden de resultaten van de diverse onderzoeken, beoordelingen en afwijkingsregistraties weergegeven in een overzichtelijk dashboard. Zo zie je in een oogopslag hoe je er als bedrijf voor staat en waar kansen voor verbetering liggen.

PDCA cyclus in jouw bedrijf

Wil jij zelf aan de slag met het integreren van de PDCA cyclus in jouw managementsysteem? Of met het implementeren van de ISO 9001 norm en weet je nog niet hoe je het aan moet pakken?

Vraag dan geheel vrijblijvend een adviesgesprek aan. Wij kijken graag met je mee naar de mogelijkheden.

Adviesgesprek aanvragen