Praktische begeleiding naar certificering

Het behalen van een certificering moet zo eenvoudig mogelijk gaan. Organisatiesysteem helpt u hierbij, met maandelijkse ondersteuning.

Kwaliteit, kwaliteitsmanagement en PDCA

Het leveren van kwaliteit als bedrijf is van essentieel belang voor het hebben én behouden van tevreden klanten. Dit geldt voor zowel producten als diensten. Maar hoe kunt u in de praktijk de controle houden op de kwaliteit en op de continue verbetering hiervan? De PDCA-cirkel is een handige managementtool om hiervoor te gebruiken.

Kwaliteit en kwaliteitsmanagement is een breed begrip. Het beslaat alle facetten van het bedrijf en de bedrijfsvoering. Van de inkoop van materialen voor productie, de constante kwaliteit van producten en diensten, maar ook de snelheid van levering. Daarnaast is er de kwaliteit van service. Dat begint bij het beeld dat men heeft van uw bedrijf (marketing/branding) en of dat de verwachtingen waarmaakt. En van de receptioniste aan de balie en de telefoon, tot de wijze van levering van product of dienst en (liever natuurlijk niet) de afhandeling van klachten.

De Plan-Do-Check-Act cirkel (PDCA-cirkel)

Al in de jaren ’50 is door dr. W. Edwards Deming de PDCA (Plan, Do, Check, Act)-cirkel ontwikkeld. Deze PDCA-cirkel of cyclus kan als hulpmiddel worden gebruikt bij kwaliteitsmanagement en/of als methode om problemen op te lossen. Het model wordt ook wel de Demingcirkel genoemd.
De structuur van de ISO-normen gebruikt ook de PDCA-cirkel, die geldt als het uitgangspunt van het High Level Structure (HLS). Deze term refereert aan het initiatief dat ISO in 2008 heeft genomen om een ‘structuur op hoofdlijnen’ voor de managementsysteemnormen te ontwikkelen.

PDCA-cirkel

4 stappen voor structurele verbetering

Deze cirkel of cyclus is een methode die is opgebouwd uit 4 stappen voor verbetering van kwaliteit. De cirkel zelf geeft aan dat het oneindig is. Door het continu herhalen van de 4 stappen, werkt u aan structurele verbetering. Naast de cirkel met 4 stappen is er ook nog het principe van borgen. Wanneer het proces van 4 stappen is afgerond, is het belangrijk dat als punt te nemen voor verdere verbetering. De bal (cirkel) moet natuurlijk wel verder rollen richting continue verbetering.

Het meten en borgen van de kwaliteit van de dienstverlening gebeurt onder andere door middel van klanttevredenheidsonderzoeken en leveranciersbeoordelingen. Aan de hand van de resultaten, kunnen acties worden opgezet voor verbetering of wordt op basis daarvan een nieuwe prestatie indicator ingesteld.

Status en verbeterkansen in een online managementsysteem

In ons online managementsysteem worden de resultaten van de diverse onderzoeken, beoordelingen en afwijkingsregistraties weergegeven in overzichtelijke grafieken op het dashboard van het systeem. Zo ziet u in 1 oogopslag hoe u als bedrijf ervoor staat en waar verbeterkansen liggen.

Dashboard online systeem

Wilt u meer weten over de PDCA en ons praktische online managementsysteem? Of over hoe wij u kunnen helpen bij het begeleiden voor een ISO-certificering? Neem dan contact met ons op. U kunt ons systeem zelfs maar liefst 14 dagen gratis proberen! Vraag daarvoor de demo aan.

Neem contact op

 

 

Terug naar overzicht