Dé norm voor kwaliteitsmanagement

Wat is ISO 9001?

Hieronder leggen we uit wat deze ISO norm betekent en inhoudt. Andere vragen? Neem contact op.

Gratis offerte aanvragen

De ISO 9001 norm is opgebouwd volgens de High Level Structure (HLS). Deze structuur is gelijk aan andere ISO normen, zoals ISO 14001. Hierdoor is het integreren van een bestaand managementsysteem eenvoudiger geworden. Het is de erkende norm op het gebied van kwaliteitsmanagement. Bij het behalen van het ISO certificaat gaat het er niet alleen om dat je jouw huidige kwaliteit bewijst, maar ook dat je maatregelen treft die borgen dat jouw producten en jouw dienstverlening continu worden verbeterd.

ISO 9001 certificaat halen steeds vaker een vereiste

ISO 9001 is een veelgevraagde norm en steeds meer een vereiste bij tenders en aanbestedingen. Met een NEN-EN-ISO certificaat laat je zien dat de kwaliteit van je bedrijfsprocessen op orde zijn en dat de eventuele risico’s ingedekt zijn. Kortom, steeds meer opdrachtgevers zoeken ISO gecertificeerd bedrijf om mee samen te werken. Wanneer opdrachtgevers kunnen kiezen tussen een bedrijf mét of een bedrijf zonder certificering is de keuze snel gemaakt. Bovendien mag deze certificering zelfs als een vereiste worden gesteld als het gaat om aanbestedingen. Met behulp van het Organisatiesysteem, dat zorgvuldig door ons adviesbureau is opgesteld, helpen wij je succesvol door het certificeringsproces.

De voordelen van een ISO certificering

Het voldoen aan de ISO norm kent veel voordelen voor jouw organisatie, maar ook voor jouw klanten. Je bent betrouwbaarder, creëert een hogere klanttevredenheid, merkt dat jouw medewerkers meer betrokken zijn én je bespaart kosten. Benieuwd naar meer voordelen? Lees hier de voordelen van een ISO 9001 certificering.

Een ISO 9001 certificering nodig?

Wil je eerst meer informatie of juist direct aan de slag? Vraag gratis een offerte aan of neem bij vragen contact met ons op. Wij helpen je graag met het behalen van het bedrijfscertificaat.

Naam(Vereist)
Betreft(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Met spoed een ISO 9001 certificering nodig?

Spoedtrajecten

Heb je met spoed een ISO 9001 certificaat nodig? Wij zijn jouw persoonlijke reddingslijn! Veel bedrijven eisen een certificaat bij bijvoorbeeld een tender of aanbesteding. Vraag ons spoedtraject aan en wij zorgen ervoor dat je op korte termijn een werkend managementsysteem hebt dat klaar is voor certificering.

ISO 9001 checklist: dit staat erin

  1. Context van de organisatie: Analyseer de interne en externe factoren zoals marktomstandigheden en concurrentie. Begrijp de behoeften van klanten en medewerkers en definieer de scope van het kwaliteitsmanagementsysteem (QMS), oftewel welke processen en producten eronder vallen.
  2. Leiderschap: Zorg voor een duidelijk kwaliteitsbeleid dat aansluit bij de organisatie doelen. Het topmanagement moet actief betrokken zijn bij het QMS. Wijs rollen en verantwoordelijkheden duidelijk toe binnen de organisatie.
  3. Planning: Identificeer risico’s en kansen die de kwaliteitsdoelen kunnen beïnvloeden. Stel meetbare doelstellingen op en ontwikkel een plan om deze te behalen, inclusief actieplannen om risico’s te beheersen en kansen te benutten.
  4. Ondersteuning: Zorg voor voldoende middelen, zoals personeel en infrastructuur. Beoordeel en ontwikkel de competentie van medewerkers. Communiceer effectief binnen de organisatie en beheer belangrijke documentatie zoals procedures en werkinstructies.
  5. Operationele processen: Zorg voor goed beheerde processen die kwaliteitsproducten of -diensten leveren. Begrijp de eisen van klanten en vertaal deze naar je producten en diensten. Beheer de relatie met leveranciers om kwaliteit te waarborgen.
  6. Evaluatie van prestaties: Meet klanttevredenheid en andere prestatie-indicatoren. Voer interne audits uit om de effectiviteit van het QMS te controleren en voer managementreviews uit om de prestaties te beoordelen.
  7. Verbetering: Reageer snel op afwijkingen en neem corrigerende acties. Voorkom herhaling van problemen door oorzaken te analyseren. Zoek altijd naar mogelijkheden voor verbetering van processen en prestaties.
  8. Voorbereiding op certificering: Zorg ervoor dat je aan alle ISO 9001 eisen voldoet. Voer interne audits en een managementreview uit en bereid je voor op de externe audit voor certificering.
  9. Gedocumenteerde informatie: Beheer actuele documenten zoals kwaliteitsbeleid en procedures. Houd belangrijke registraties bij, zoals auditrapporten en corrigerende acties, om de effectiviteit van het QMS aan te tonen.

Is jouw ISO 9001 checklist op orde of wil je meer weten over hoe je deze norm? Neem dan gerust contact met ons op.