Kwaliteitsmanagementsysteem: 5 valkuilen die je moet vermijden

Bij het implementeren of onderhouden van een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) komt best wel wat kijken. Het systeem is belangrijk voor het behouden van de kwaliteit van je producten en diensten. Doordat de weg naar een goed kwaliteitsmanagementsysteem niet altijd even makkelijk is, is de kans groot dat je in valkuilen terechtkomt die je bedrijf behoorlijk kunnen beïnvloeden. In deze blog vertellen we je over enkele belangrijke valkuilen waar je als organisatie goed op moet letten.

Gebrek aan betrokkenheid van management

Een veelvoorkomende valkuil is het ontbreken van betrokkenheid en steun van het hoger management. Wanneer het management geen actieve betrokkenheid biedt bij dit proces, kunnen de medewerkers het belang van een kwaliteitsmanagementsysteem ook niet inzien. Zorg ervoor dat het management niet alleen betrokken is bij het opzetten van het systeem, maar ook actief blijft in het ondersteunen en promoten van verbeteringen binnen de organisatie.

Onvoldoende training of vaardigheid

Het KMS kan falen als medewerkers niet voldoende zijn getraind in kwaliteitsprincipes en processen. Gebrek aan kennis kan leiden tot inconsistentie en fouten. Het is belangrijk dat er geïnvesteerd wordt in training en ontwikkeling om ervoor te zorgen dat alle medewerkers de nodige kennis en vaardigheden hebben om het KMS effectief te kunnen gebruiken.

Complex kwaliteitsmanagementsysteem

Een te complex KMS kan leiden tot verwarring en zelfs weerstand bij je werknemers. Als processen te moeilijk of onduidelijk zijn, is de kans groot dat deze niet goed opgevolgd worden. Het is raadzaam om het systeem zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Focus op duidelijke en haalbare processen die makkelijk te begrijpen en toe te passen zijn.

Onvoldoende communicatie

Slechte communicatie kan ervoor zorgen dat je medewerkers niet goed genoeg op de hoogte zijn van de kwaliteitsdoelstellingen en procedures van het bedrijf. Ook dit kan leiden tot inconsistentie en fouten. Zorg regelmatig voor communicatie over de kwaliteitsdoelstellingen en prestaties. Betrek je werknemers bij het proces en moedig de feedback aan waar nodig.

 

De conclusie die je kunt maken is door bewust te zijn van deze valkuilen en hier passende maatregelen voor weet te nemen. Hierdoor kan je als organisatie je kwaliteitsmanagementsysteem effectiever maken en bijdragen aan groei van de organisatie.